2009

Workshop Internationale dans.

Zaterdag 7 november was het dan zover. Om 13 uur startte Wijnand Karel de warming up. We waren in totaal met 54 deelnemers. De dansen volgden zich in rap tempo op. De gezichten werden al snel rood (van inspaning) en de shirtjes nat van het zweet.

Even een korte break en hup daar gingen we weer. Om 17.10 eindigden we met een cooling down.
Een zeer geslaagde middag.

Zaterdag 5 september: zorgcentrum de Kraayert

Zaterdagmiddag stonden we al weer klaar in onze Zuid-Bevelande dracht voor een optreden voor de bewoners van de Kraayert, te Lewedorp.

De mensen genoten van alle dansen en klapten geregeld hartstochtelijk mee. We hadden een incident, want Henk haalde zijn hand open aan een speld bij Francien. Na een snelle ehbo-actie kon Henk de dansen gelukkig weer voortzetten.
En wat de bewoners en de aktiviteitenbegeleiding betreft mogen we al snel weer terugkomen.

Medio Burgum 40 jaar!

Onze zustervreniging uit Middelburg bestaat dit jaar,net als ons 40 jaar. Dit voorjaar hadden ze ons al gevraagd aan de viering hiervan deel te nemen op vrijdag 4 september. De avond bestond uit optredens van verschillende groepen in een grote tent op de Karolingische Burcht in Oost-Souburg.

Het was een erg winderige, regenachtige†avond, maar dat maakte het alleen maar gezelliger in de tent. Het optreden verliep prima en met het merendeel van de groep zijn we nog gebleven tot het eind van de avond.

Wendlingen am Neckar: donderdag 27 augustus t/m maandag 31 augustus.

Donderdagmiddag om 17 uur de personenbussen opgehaald bij fa Vogelaar en ingeladen met al het materiaal wat we mee wilden nemen naar Duitsland. Anton de ene bus en Albert de andere.
We hadden afgesproken elkaar om kwart voor zeven weer te ontmoeten bij de BP aan de snelweg volgeladen met de deelnemers.

Het eerste deel van de reis verliep voorspoedig en we kwamen dan ook rond 23 uur aan in Schengen, waar we in een hostel zouden overnachten. Het duurde even voordat we dat gevonden hadden, maar dankzij de hulp van medewerkers van een†lokaal benzinestation en de gastvrouw die ons opwachtte arriveerden we rond half twaalf in een luxe Hostel. Leek allemaal nog vrij nieuw.
Het was wel erg warm op de kamers en na een korte nachtrust (niet iedereen had goed geslapen) zaten we om kwart voor zeven weer heerlijk aan het ontbijt.

We reden weer om half acht. Na een prima reis arriveerden we om half twaalf in het centrum van Wendlingen. Het Festburo was nog niet geopend, maar we werden netjes op weg geholpen naar een groot gebouw aan de markt waar we op de bovenste verdieping een ruimte kregen voor het omkleden.
Dit jaar was het voor het eerst in het centrum van de stad en de markt was goed gevuld met publiek.

Het podium was niet te groot, maar het optreden verliep op enkele kleinigheden na prima. Daarna nog een optreden aan de Alpenstrasse en nog onder de Platanen: een parkje in de buurt van de Markt.
Ondertussen hadden Anton en Kees het kraam, een Duits 'Markthšuschen' ,al gevonden en ingericht.

Na een heerlijke overnachting in de Land Volkshochschule te Wernau brak voor ons de zaterdag aan.
Anton, Kees,†en Albert vertrokken al bijtijds voor het openen van het kraam en het beginnen met babbelaarsbakken.
Het mooie nieuws was dat we de voorpagina van de Wendlinger Zeitung gehaald hadden.
De anderen arriveerden ook in†dracht rond de klok van 12 uur. Die middag deelden we babbelaars rond, verkochten we er genoeg, en met onze eigen muziekinstallatie deden we geregeld een dansje. Ook enkele internationale dansen wat onze overburen, Hongaren uit een zustersstad van Wendlingen, direkt uit hun tent lokten en mee gingen dansen.
Kortom: het werd een gezellige middag.

Ook de zondag was weer op tijd op voor de mannen. We zouden in dracht de processie meelopen. Ellen ging ook mee, want die wilde dit ook meemaken. Na de processie is Peter terug gegaan om de vrouwen te gaan halen, en om 13 uur stonden we met tien personen klaar voor de optocht. Anton en Ellen waren achter gebleven voor het kraam.

Gigantisch veel mensen waren op de grote optocht afgekomen. Meer dan honderd groepen en praalwagens liepen mee. Een zeer leuke ervaring ondanks de warmte.
Het middagprogramma bestond uit nog een optreden. Op de markt hebben we 10 minuten opgetreden en tevens de geschenken van de Gemeente Goes en onszelf aangeboden. Ons afsluitende optreden was in de Alpstrasse.

Na eerst maandag nog een krant te hebben gekocht in Wendlingen, waar ook nog enkele mensen met een kopie van een website met foto's van ons erop naar ons toekwamen en ons hartelijk uitzwaaiden, bestond de rest van de dag uit de terugreis. Vermoeid maar voldaan kwamen eind van de middag weer in ons vertrouwde Goes aan.

Zondag 16 augustus: Optreden in de Veerhoeve

Door camping de Veerhoeve in Wolphaartsdijk zijn we uitgenodigd om te komen dansen. De stand met souvenirs en babbelaars werd opgezet en Kees, Rob en Ellen hebben weer heel wat verkocht.
Het was een prachtige dag dus we konden heerlijk buiten dansen. Alhoewel dat toch ook wel erg warm was in de zon. Na een half uurtje hadden we pauze, daarna hebben we nog een half uur gedanst.

Na afloop hebben we op het terras gezeten bij de camping en frietjes en een ijsje gegeten.

Zaterdag 4 augustus: Serooskerkse Dag.

Vodago was uitgenodigd om deze dag te komen dansen. Het lukte echter niet voldoende mensen bij elkaar te krijgen, maar we konden er wel babbelaars komen bakken.
Het was al vroeg op, want de markt begon al om 9 uur.

Een prachtige dag weer, met een gezellige drukte. Dit alles zorgde voor een prima aanloop, leuke belangstelling en een goede verkoop. Kortom een gezellige dag.
We zijn al uitgenodigd voor over twee jaar, aangezien deze dag maar ťťn keer in de twee jaar wordt gehouden.

NOSTALGISCHE DAG 4JULI

Vodago deed dit jaar voor de derde achtereenvolgende keer mee aan de Nostalgische Dag, georganiseerd door Klederdrachtgroep MooiZeeland in samenwerking met Goes Promotie en Zorggroep Ter Weel.

Het was een mooi dag weer. Voor de het overige zullen we wat Vodago betreft de dag maar gauw vergeten. Ons eerste optreden beperkte zich door omstandigheden tot 20 minuten ipv de geplande 30; en ons tweede optreden viel door technisch falen geheel in het water.
Gelukkig hebben we de tijd nog goed besteed door wat groepsfoto's te maken.

En uiteindelijk werd de dag perfect afgerond door de seizoensafsluiting diezelfde avond. Dit was een barbeque bij Sylvia en Ivo in hun nieuwe huis te Hansweert. Goed verzorgd, prima weer en iedereen zorgde voor een goede sfeer.

VODAGO TE DUBLIN

Donderdag 25 juni was het zover. In het kader van ons veertig jarig bestaan stond er een reis gepland naar Dublin. Die avond vertrokken we met twaalf personen vanaf Brussel-Charleroi met Ryanair naar Dublin voor een driedaagse city-trip. Voor een aantal van ons weer even spannend dat vliegen, maar veilig en wel stapten we om 19.30 uur Ierse tijd Ierland binnen.
In Dublin centrum aangekomen was het even zoeken, maar we hadden al snel ons Hostel, The Dublin Citybunk House, gevonden.
We zaten echter op de bovenste verdieping en dat betekende 84 treden omhoog met de koffers. Al snel waren de slaapplaatsen verdeeld. Even wennen om met z'n allen op 1 zaal te liggen.
Anton had nog wel zin in een hapje (en was daarin niet de enige), maar het was inmiddels al wel†half tien. Na navraag bleek er even verderop nog wel een pub waar ze tot 10 uur serveerden, dus daar maar gezwind naar toe.
Het was een grote, moderne Pub, en ook daar moesten we naar de derde verdieping. En we konden gelukkig nog eten. Het was voortreffelijk, ook onze kennismaking met de Guinness. Bovendien bleek het een Karaoke-avond te zijn en het scheelde niet veel of we stonden zelf op het podium.

Vrijdag begon de dag met een iers ontbijt. Daarna liepen we naar het centrum op zoek naar het Trinity College. Hier bezochten we "The Book of Kells" met daarbij de imposante bibliotheek van het College.
Daarna op zoek naar koffie, wat we uiteindelijk vonden in een moderne Italiaanse koffiebar. Goede koffie met liefdevolle bediening weliswaar, maar een chef in het zaakje waar je niet bepaald vrolijk van werd.
Op advies van de mensen van et Hostel gingen we niet naar Het Stephens Green Park, maar naar een kleiner Park voor het nuttigen van de lunch. Op z'n engels met z'n allen op het gras.

Na de lunch liepen we terug richting het Temple Bar district: het oude uitgaanscentrum van Dublin. We gingen in groepjes uiteen en spraken een Pub af waar we elkaar voor het avondeten zouden ontmoeten: O'Shea's Merchant.Het eten daar was goed voor een schappelijke prijs.
Na het eten besloten we naar een andere Pub te gaan op zoek naar de traditionele ierse muziek. Dat vonden we ook. De pub was echter overvo; zitten lukte niet en zo rond de klok van half elf besloten we terug te gaan naar het Hostel. Een viertal bleef halverwege nog een poosje hangen in de Pub van de vorige avond.

De zaterdag begon met een bezoek aan de botanische tuin. Een prachtig aangelegd Park met vele soorte bloemen en planten. Voor een aantal van ons smullen. Op de terugweg naar het centrum richting de Guiness-brouwerij raakten we verzeild in de Gay Pride. Het centrum van Dublin stond helemaal vast door de optocht van homo's en lesbiennes.
In de Brouwerij aangekomen volgden we de rondleiding en eindigden helemaal bovenin in een panorama-restaurant voor een heerlijk glas Guiness en een prachtig uitzicht over de stad Dublin.

De zondag vertrokken we met de trein voor een trip naar het schiereiland Howth, aan de noordkant van de baai van Dublin. Het was wat mistig en gaf een echt Iers sfeertje.
Daar waren 's middags op van verschillende Ierse Piperbands. Deze waren zich al goed aan het inspelen.
In een Pub vonden we twee jonge kerels, 1 op de gitaar en de ander op de banjo, die traditionele Ierse songs ten gehore brachten. Wat een afscheid van Dublin!
Nagenietend gingen we met de trein terug naar Dublin-centrum voor het ophalen van onze spullen, de transfer naar het vliegveld, en het vliegtuig naar BelgiŽ.
Moe, maar terugkijkend op een leuk weekend, arriveerden we rond de klok van half twee's nachts†in Goes.

HOLLANDSCHE HOEVE DAG

De Hollandsche Hoeve dag viel net als vorig jaar in het weekend van de Amateurkunst. Dus er was weer veel te doen in de stad Goes. Vodago stond klaar bij het Ambachtencentrum. Dit jaar niet om te dansen, alleen om babbelaars te bakken.

En dat hebben we geweten ook. De voorgebakken voorraad was binnen het uur uitverkocht en toen was het bakken voor je leven. De lolly's kregen amper de kans koud te worden en de bestellingen voor bakjes vorderden gestaag.
Bijna als laatste gingen we weer weg.

Het was een geslaagde dag , ook voor de Hollandse Hoeve. Het weer liet ons niet in de steek: somber, maar droog. In het ambachtscentrum zelf trad het jeugdcircus Hogerop op, wat erg veel kinderen trok. Ook de scouting vermaakte ieder goed.
Kortom super gezellig!

MINIFAIR HOOGSTRATE

Voor het tweede achtereenvolgende jaar hield de bloemenvereniging van Kloetinge haar jaarlijkse stekjesdag voor bij de fruitschuur van de firma Hoogstrate aan de zomerweg 5 te Kloetinge.
Een prachtige, gezellige†dag. Naast verschillende stands was ook Vodago vertegenwoordigd met de afdeling babbelaars bakkerij.
Het was een gezellige drukte met volop aanloop

Foto's: Joop Nijsse

OPTREDEN FOLKLOREGROEP IN DE GROE

Zondagmiddag 19 april.

Optreden voor de de bewoners van het†verzorgingstehuis St Maarten in de Groe .
De aktiviteitenbegeleiders hadden een prachtige dansvloer voor ons gecreŽerd, zodat we tegen kwart voor drie voor een goed gevulde zaal van start gingen.
Dit was†het eerste optreden van ons jubileumjaar.

Voor de pauze presenteerden we een aantal vertrouwde dansen, zoals de Mie Katoen, de IJspolka en de Simmermoarwals. Maar ook een relatief nieuwe Nederlandse dans: De Vleutert.
Na een half uur optreden was een pauze voorzien, waarin de babbelaars gretig van de hand gingen.

Het optreden na de pauze had ook een nieuwe dans in zich: het Amarilletje. Nieuw, maar wel gebaseerd op een dans uit Engeland uit ca 1700. De choreografie en het tempo zijn aangepast aan deze tijd†
Deze tweede serie werd na een half uur beŽindigd met de Tsjerne, een statige dans afkomstig uit Friesland.

De bewoners genoten volop. Ook nadien toen nog enkelen van ons met hen op de foto gingen. Het was ook leuk om te horen, dat toen we een drie kwartier later De Groe verlieten enkele bewoners ťťn van de deuntjes liepen te neuriŽn.

Al met al weer een zeer geslaagde middag.

HOBBYMARKT SCHARENDIJKE.

Zaterdag 4 april stond Vodago op de hobbymarkt te Scharendijke op uitnodiging van de organisatie.

Verkoop en demonstratie van babbelaarsbakkerij. Na een paar mooie lentedagen begon de zaterdag mistig en koud. Op zich goed weer voor een markt als deze.
De markt was gesitueerd in het†dorpshuis de Putmeet. Vanwege het binnen zijn en de grootte van de ruimte besloten we buiten te bakken en binnen het klaarmaken van de babbelaars te demonstreren. Dit kon omdat we dicht bij een buitendeur stonden.

De toeloop was niet enorm en we hadden dan ook een wat rustige dag en kwamen goed uit met de voorgebakken voorraad.
Op Schouwen worden we zachtjes aan steeds bekender en hebben zodoende alweer een uitnodiging binnen.

JAARVERGADERING SECTIE IOV NEDERLAND /CIOFF.

Afgelopen zaterdag was de algemene ledenvergadering van het sectie IOV-Nederland. Naast een aantal festivals en individuele leden zijn ook een 25-tal groepen, waaronder de onze, lid van het IOV (=Internationale Organisatie voor Volkskunst). Deze keer was het in Culemborg (Utrecht) waar we te gast waren bij de volksdansvereniging OriŽnt. We werden ontvangen in het prachtige oude gemeentehuis (bouwjaar 1575)†aan de markt.

Naast de gebruikelijke agendapunten was er extra aandacht enerzijds voor het jaar van de Traditie (2009) , toegelicht door Ineke Strouken, en anderzijds het algemeen ervaren probleem om de jongeren in onze maatschappij te enthousiasmeren voor de nationale en internationale volksdans. Vanuit het CIOFF is er een jeugdvertegenwoordiger aangesteld: Anne-Wietske Enequist. Zij is actief bezig en probeert na inventarisatie een plan van aanpak te presenteren.

De vergadering werd besloten met een door de gemeente Culemborg verzorgde korte rondleiding door de binnenstad en een informeel samenzijn onder het nuttigen van soep met broodjes.
Met dank aan onze zustervereniging OriŽnt.

DE GLADIOLEN DAG

Zaterdag 21 maart had de gestichting Gladiool haar derde nationale gladiolen dag georganiseerd.
De gestichting Gladiool is een initiatief van 4 gerenomeerde Nederlandse dansdocenten, te weten Bert van der Meer, Liedewijde Mars, Wijnand Karel en Sibylle Helmer.

10 leden van Vodago hadden zich opgegeven om de vier workshops te gaan volgen. Al vroeg gingen we op pad om op tijd in Utrecht te arriveren bij de gymzalen aan de Teun de Jagerdreef. Het was een zeer goed bezochte dag met ruim 90 deelnemers vanuit alle hoeken van Nederland. Naast onze Zeeuwse inbreng waren er ook dansvrienden uit Limburg en Friesland. Het merendeel kwam wel uit de randstad. Wijnand leidde ons ServiŽ in, waarop Liedewijde ons vanaf haar stoel (ze liep tijdens de eerste workshop een zweepslag op) mee terug nam in de tijd met een Nederlandse, Roemeense en Macedonische dans.

Na het nuttigen van de lunch, buiten heerlijk in het zonnetje, moest Bert ons weer opporren. Hij deed dat met een Franse Bourrťe en een Engelse dans voor vier paren de Post Pole. Sibylle gebruikte ons om een eigen dans tot ontwikkeling te brengen. Een dans op Nederlandse tekst waarbij de dansers ook dienden te zingen, en we kregen dan ook een heuse zangles.

Het laatste uur deden we al het aangeleerde nog eens dunnetjes over, waarbij alles direct ook op dvd werd vastgelegd. Een aantal van ons waren toen al afgehaakt en bekeken het geheel vanaf de bankjes.

Moe en voldaan reden we naar huis en†besloten we de dag in de Wouwse Tol met een driegangen diner. Dat we Ellen d'r verjaardag vergeten waren hebben we proberen goed te maken bij het dessert.
Al met al weer het nodige geleerd en goede contacten gelegd.

HET INTERNATIONAAL DANSTHEATER.

Zaterdag 7 februari gaf het Internationaal Danstheater een optreden in Theater de Mythe te Goes.
Een uitgelezen mogelijkheid om professionals aan het werk te zien en zelf weer wat inspiratie op te doen.

Net als vorig jaar zijn we weer met een deel van de leden en eventueel aanhang er naar toe gegaan.
Het onderwerp dit jaar was "NESJOMME, dans rond Klezmer en Kippensoep", een kijk op de Joodse dans- en muziekcultuur. Heddy Lester, zangeres en actrice van Joodse komaf, praatte en zong de dansen aan elkaar. Zij beeldde de sleutelrol uit†van de joodse moeder binnen de cultuur en verwoordde de hoop en de humor die zo eigen is aan deze cultuur.

De voorstelling leidde ons vanuit het verleden naar het heden en gaf een beeld van de verwarring waarin de joden zich in het Israel van vandaag bevinden.

Een mooie voorstelling met soms bekende muziek en dansfiguren.

We eindigden de zaterdag gezellig met een drankje en een hapje in de Tapazbar op de grote markt.

Ook dit is Vodago!†

VODAGO NIEUWS

Een Vodago/Scaldis combinatie vertrekt op 5 september naar Litouwen!

In Panevezys (Litouwen), zusterstad van Goes, wordt aan het twintig jarig bestaan van de stedenband aandacht gegeven tijdens de City Days: 6 - 8 september 2013.
Gedurende deze dagen is er naast een Braderie ook een folklorefestival: de vodago/scaldis combinatie zal hier acte de prťsance geven.

In de ons beschikbaar gestelde stand zullen we informatie geven over onze regio, en zullen we de zeeuwse roomboterbabbelaar maken en aanbieden.